Klett blog
Psychologie & motivace
Jak si poradit s různými učebními stylyKaždý žák je jedinečný a přichází do školy s vlastními zkušenostmi, učebními potřebami a styly. Kvalitní výuka ze strany učitele by měla v ideálním případě zahrnovat schopnost rozpoznat tyto rozdíly a naplánovat výuku tak, aby byla co nejefektivnější pro všechny žáky. Ten, kdo je v praxi, ovšem moc dobře ví, že jde o náročnou výzvu, a to zvláště na vyšších stupních vzdělávání, kde učitel pracuje během jednoho dne s různými věkovými skupinami čítajícími třeba třicet žáků v jedné třídě. Všechny dobře poznat a individualizovat výuku je za těchto podmínek prostě nereálné. Na druhou stranu je pravda, že potřebujeme dětem zprostředkovat informace a nové dovednosti co nejefektivněji, tudíž tedy ideálně „tím správným kanálem“. Jak na to, abychom v reálném školním životě udělali maximum, ale přitom na sebe nekladli jako učitelé nereálné nároky a nedospěli během krátké chvíle k syndromu vyhoření? Jde to vůbec? Zkusme pracovat s následujícími informacemi a přesvědčením, že zahrneme-li je do svého výukového stylu, budeme mít dobrý základ.
V první řadě je třeba vědět, s jakými učebními styly se u svých žáků můžeme setkat. Jde o styly, jež odrážejí způsob, jakým žáci nejlépe zpracovávají informace a učí se nové koncepty.
Je důležité poznamenat, že většina studentů kombinuje různé učební styly, ale mívají dominantní preferenci. Nyní se podívejme na to, jak můžeme tyto rozdílné učební styly rozpoznat u žáků ve třídě.

Pokud učíte v mnoha nedělených třídách, tak požadavek, abyste poznali učební styl všech žáků, je prostě nereálný. Přesto si s rozmanitými potřebami svých svěřenců můžete celkem dobře poradit v případě, že budete své hodiny připravovat tak, abyste na všechny tyto styly brali ohled. Co může pomoci?
Na závěr už jen zmíním, že rozdílné učební styly jsou normální a přirozenou součástí vzdělávacího procesu. Jako učitelé bychom si neměli sami klást ani si nechávat zvnějšku vnutit nereálné cíle, ale měli bychom se snažit udělat maximum možného, abychom vytvořili prostředí, kde mohou žáci co nejlépe rozvinout svůj potenciál. To může mít dlouhodobý pozitivní vliv jak na jejich spokojenost ve škole, tak i na sebevědomí a motivaci se dál vzdělávat. Vytvoření učebního prostředí, kde jsou různé učební styly respektovány a podporovány, je nelehkou výzvou, ale také způsobem, jak pomáhat dětem a dospívajícím růst a rozvíjet se a pracovat tak, aby to bylo nejen co nejefektivnější, ale aby nás to všechny spolu i co nejvíce bavilo.
Pokud si z tohoto článku odnesete něco ve smyslu: „vím o tom a snažím se (budu se snažit) to zohledňovat při přípravě hodin a aktivit v nich“, jdete dobrým směrem nejen při vlastním předávání informací a vytváření vstřícné atmosféry ve škole, ale i při nasměrování žáků k tomu, aby svůj vlastní styl napřed objevili a následně také co nejefektivněji využívali. Přeji vám hodně nápadů a dobrý pocit z hodin.
Mgr. et Mgr. Eva Martináková